رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از بخش‌های مختلف مجتمع قضایی شهید بهشتی بازدید کرد

20:03 - 22 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۲۰۵
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از بخش‌های مختلف مجتمع قضایی شهید بهشتی بازدید کرد
رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران ضمن بازدید از تمامی شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع قضایی شهید بهشتی، گفت: تکلیف مهمی که بر عهده قاضی است؛ صدور حکم و فصل خصومت است.

خبرگزاری میزان - ربیع‌الله قربانی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در راستای بازدید‌های مستمر و میدانی خود از مجتمع‌های قضایی ۲۴گانه تهران بزرگ، در بیست و چهارمین بازدید میدانی در شش ماهه دوم سال جاری، این بار از همه شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع قضایی شهید بهشتی بازدید کرد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در جمع قضات مجتمع قضایی شهید بهشتی از زحمات سرپرست و همکاران قضایی و اداری قدر دانی بعمل آورد.

قربانی، گفت: تکلیف مهمی که بر عهده قاضی است؛ صدور حکم و فصل خصومت است. استفاده از قرار‌های شکلی بدون مبنای قانونی در مختومه کردن پرونده‌ها باعث ایجاد آمار کاذب و در نهایت منجر به بازگشت پرونده از دادگاه تجدید نظر به محاکم بدوی می‌گردد و فصل خصومت واقعی نخواهد شد و چون با اعتبار امر قضاوت شده مواجه نیست باز هم موجب ورود پرونده‌ها به شعب می‌باشد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، گفت: در رسیدگی‌های قضایی خروجی کار باید به کیفیتی باشد که از وضعیت منفعل خارج شد. از لحاظ محتوایی و آمار کیفی پرونده‌ها، تحلیل مناسب ضرورت دارد، تحلیل محتوایی و آماری پرونده‌ها و انعکاس آن به ستاد قوه قضاییه لازم است اما متأسفانه این تکلیف به درستی اجرا نمی‌شود. هرچه شناخت و درک ما نسبت به جامعه و حوزه قضایی بیشتر شود تصمیماتی که اتخاذ می‌شود کاربردی‌تر و منطبق با واقعیت‌های موجود خواهد شد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در نشست تخصصی با قضات مجتمع قضایی شهید بهشتی با تاکید بر اتقان آراء، گفت: هرچه رأی قضایی از استحکام لازم برخوردار باشد به طور قطع و یقین کار را در دادگاه تجدیدنظر راحت خواهد کرد و ورود پرونده به آن مرجع کاسته خواهد شد و اجرای احکام حقوقی نیز تسهیل می‌یابد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این نشست مرتبط با اتقان آراء در محاکم، گفت: رأی باید موجّه باشد یعنی قاضی محترم که رای صادر می‌کند باید شناخت کامل نسبت به جامعه و آثار این رأی در جامعه داشته باشد. رأی موجه؛ نقطه اتصال احکام قضایی با محیط جامعه می‌باشد.

وی یادآور شد؛ باید از آراء حقوقی متقن صادره از محاکم تهران در جامعه برای آگاه‌سازی عمومی و استفاده جامعه حقوقی نهایت بهره برداری را برد.

رئیس کل محاکم تهران، تاکید کرد: توسعه فناوری و نرم افزار‌های حقوقی و استفاده بهینه از ابزار‌ها و سامانه‌های الکترونیکی یک ضرورت انکارناپذیر در نظام قضایی است که با توجه به ظرفیتش می‌تواند موجب شفافیت و ارتقای روند دادرسی، اعتماد سازی عمومی نسبت به دستگاه قضایی، جلوگیری از تکرار مراجعات غیرضروری به واحد‌های قضایی، بهبود کارآمدی در مدیریت پرونده‌های قضایی و خیلی مزایای دیگر شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به برگزاری مستمر نشست‌های هفتگی قضایی در مجتمع‌ها، بیان کرد: یکی از سوالاتی که همواره باید در این نوع نشست‌ها مورد بررسی قرار گیرد، این است که چه راهی برای کاهش اطاله دادرسی و کاهش کثرت پرونده‌های مرتبط با دستگاه قضایی وجود دارد.

رئیس کل محاکم تهران در ادامه افزود: راهکار پیشنهادی کاهش اطاله دادرسی باید جنبه کاربردی و میدانی داشته باشد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی وانقلاب تهران با اشاره به ایجاد شعب ویژه داوری در مجتمع قضایی رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: تمرکز رسیدگی از طریق داوری در شعب ویژه باعث نظارت بیشتر و کاهش آسیب‌های حفاظتی و افزایش خدمات مطلوب به مراجعین خواهد شد.

رئیس کل محاکم تهران با توجه به لزوم توسعه حل اختلاف دعاوی خصوصی مردم از طریق داوری، گفت: جهت توسعه حل اختلاف از طریق داوری باید فرهنگ ارجاع و استفاده مردم به نهاد داوری بیرون از دستگاه قضایی صورت گیرد.

قربانی، گفت: در مواردی شرط داوری بعضاً باعث اطاله دادرسی می‌شود یعنی خود شرط داوری هم به نوعی باعث اطاله است، یعنی طرفین دیرتر به فصل خصومت می‌رسد که این نشأت گرفته از ابهامات متعدد قرارداد‌های داوری است، لذا تنظیم و تهیه قرارداد‌های نمونه داوری را پژوهشگاه قوه قضاییه یا معاونت حقوقی قوه به مردم اطلاع‌رسانی شود. قرارداد‌های نمونه داوری می‌توانند اختلاف‌ها را در کوتاه‌ترین مدت در دستگاه قضایی خاتمه دهند.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *